Life Coach Carla Gorter
Geef een positieve draai aan je leven!
Welkom!Carla wie?Voelsprieten?Voelsprieten TestInfo. voor BasisschoolInfo. voor Voortgezet OnderwijsBoekNieuwsHersenspinselsTip!Tarieven consultContact



Info. voor Basisschool

Je kent ze vast wel: kinderen die heel druk zijn, of die juist heel teruggetrokken zijn, kinderen die snel schrikken, die snel afgeleid zijn, die met Cito toetsen nog weleens beneden hun kunnen presteren, kinderen die van te voren graag willen weten wat er komt, die vaak bevestiging nodig hebben omdat ze een bepaalde vorm van faalangst hebben, die meer van rustige spelletjes houden, of kinderen die zomaar vanuit het niets kunnen 'exploderen'. Kinderen die erg gevoelig zijn voor pijn en er ook slecht tegen kunnen als je hen bestraffend toe spreekt. Bovendien maakt onrechtvaardigheid ze heel boos.

Soms is het maar lastig in te schatten of je leerlingen in je klas hebt die hoog sensitief zijn. Een kind is bijvoorbeeld ontzettend druk, haalt kattenkwaad uit en doet zijn best om zo veel en zo vaak mogelijk negatieve aandacht op te eisen. Soms is het kind eenvoudigweg zo, het kind heeft misschien gemerkt dat aandacht verzekerd is met dit gedrag. Echter, soms is het kind hoog sensitief...

Een voorbeeld: 
Bart is 8 jaar oud en is een hoog sensitief kind (al weet hij dat zelf niet, nog zijn ouders, nog zijn school). Hij gaat 's morgens naar school.
In de gang vraagt Bart zich af wat er met dat schreeuwende meisje aan het einde van de gang aan de hand is (hij voelt dit en draagt dit met zich mee),
Bart ruikt dat de deur van het toilet rustig dicht mag,
dat de lamp aan het plafond stuk is,
dat juf vandaag in een hele goede bui is,
maar waarom zit zijn vriendje stil in de hoek, wat is er met hem aan de hand?
En waar is die mooie veer eigenlijk gebleven die hij gisteren op zijn tafel had laten liggen? 
De les begint en juf is sommen aan het uitleggen. Maar waar is die veer nou gebleven, het was echt een hele mooie!
Ohja, sommen... 
Haha, grappig: "Ik weet niet wat er met juf aan de hand is, maar zij is echt blij!"
"Maar uh..., ze zullen toch niet mijn veer weggegooid hebben he?!"
"Volgens mij is mijn vriendje ziek, hij kijkt echt niet blij!''
Vervolgens moeten de kinderen de sommen gaan maken. Bart snapt er geen bal van. Als hij juf vraagt het nog eens uit te leggen, reageert juf geïrriteerd, logisch, ze heeft het immers net uitgelegd. Bart baalt want hij wil graag dat juf trots op hem is en hem niet vervelend vindt. Volgens hem kan hij er helemaal niets aan doen. Hij was alleen even druk met hoe het met zijn vriendje is, dat er nodig een nieuwe lamp moet komen, dat iemand zijn veer misschien wel 'gejat' heeft enz. En nu vindt juf hem ook nog eens vervelend...
Uiteindelijk legt juf kort nog even de sommen uit maar dan moet Bart er nu ook echt mee aan de slag gaan. Goed plan, gaat hij doen!
Maar het meisje naast hem komt er niet uit, dat vindt hij vervelend want dadelijk krijgt zij op haar kop. Dus helpt hij haar even.
Totdat juf hem boos toespreekt: "Bart, nu ben je wéér niet bezig met wat je moet doen en zit je te kletsen met je buurvrouw!"
Hij moet de klas uit en in de gang zijn werk gaan maken.
Bart wordt boos, heel boos. Waarom begrijpt niemand hem? Hij 'explodeert' zo ongeveer en loopt tierend de klas uit...

De reden waarom hij tierend de klas uitloopt is omdat hij zich vervelend voelt door het meisje in de gang maar ook doordat hij zich zorgen maakt over zijn vriendje. Daarbij komt het feit dat hij baalt dat hij zijn veer kwijt is en zich afvraagt wie er zo gemeen is om die van hem af te pakken. En dan moet hij ook nog werken terwijl hij er niets van snapt en is juf boos op hem en begrijpt hem niet...

Dit is typisch een voorbeeld van een kind die hoog sensitief is, die dit zelf niet in de gaten heeft, die zich op zo'n moment totaal onbegrepen voelt en hierdoor helemaal niet meer uit de voeten kan. Doordat hij hier in vast loopt, krijgt hij problemen met de leerstof op school, kan het zijn dat hij de stempel ADHD opgedrukt krijgt omdat hij zo druk is in zijn hoofd en snel afgeleid is, krijgt hij negatieve aandacht omdat hij zelf storend gedrag vertoont enz. Als Bart dan na schooltijd nog even met zijn vader naar de supermarkt moet en bij thuiskomst alweer een vriendje op hem staat te wachten om buiten te spelen, dan krijgt Bart gevoelsmatig te weinig rust, hij raakt overprikkelt. Gevolg: snel boos zijn, niet mee willen werken, slecht kunnen slapen enz. Als dit dagelijks gebeurt en langdurig aanhoudt, kan Bart langzaam maar zeker een 'probleemkind' worden terwijl dit hij dat vanuit de oorsprong misschien helemaal niet is...

Daarom is het van allergrootste belang dat kinderen, ouders en leerkrachten weten of ze te maken hebben met een hoog sensitief kind.
Als je dat weet, kan je er naar gaan handelen. Als Bart dan afgeleid is tijdens de uitleg van de juf, kan juf hem even op zijn schouder tikken om hem weer bij de les te halen. Dan kan ze met hem afspreken dat hij ongevraagd even de klas uit mag lopen als het allemaal even te veel wordt om op die manier een woedeaanval te voorkomen. En ook kan juf hem even vragen waarom hij met zijn buurvrouw praat om er vervolgens achter te komen dat het eigenlijk heel lief bedoeld was. Op deze manier krijgt zijn juf begrip voor wie Bart is en krijgt Bart de waardering die hij verdient. En ja, dat is niet altijd eenvoudig voor een leerkracht. Want prik er iedere keer maar weer doorheen terwijl je al zo druk bent met al je werkzaamheden.
Maar de praktijk wijst uit dat dit in het begin even wat tijd en energie kost, maar dat je er als leerkracht veel voor terug krijgt. Als een leerling zich prettig voelt bij jou in de klas, dan wil de leerling graag wat voor je doen, dan voelt de leerling zich vrij om te groeien!

Als leerkrachten meer informatie hierover willen, graag informatiefolders op school willen hebben liggen zodat zij ouders hierop kunnen attenderen, neem dan contact met mij op.
Ik begeleid kinderen en hun ouders en geef desgewenst advies over het kind aan school. Tarieven en contactgegevens zijn te vinden op deze site.



Welkom!Carla wie?Voelsprieten?Voelsprieten TestInfo. voor BasisschoolInfo. voor Voortgezet OnderwijsBoekNieuwsHersenspinselsTip!Tarieven consultContact